FAZION

Body Fitness Atlet – Sanne Boeriths Vestergaard

Sidste år deltog Sanne for første gang i DM i bodyfitness i klassen +168 og fik en flot fjerdeplads. De tre i toppen var erfarne deltagere, så Sanne var den bedste debutant. Her fortæller hun om træningen, diæten og vejen til dette års DM.

I DM i bodyfitness dømmes der efter hvor symmetrisk, feminin og veltrænet man er. Der dømmes i øvrigt ned, hvis man er for tynd eller har tydelige blodårer. På scenen poserer man fra alle 4 vinkler og de 6 der kommer i finalen, skal gå en T-walk med poseringer.

Der findes 3 klasser. -163 cm, -168 og +168. Og en masters klasse for alle over 35.

Til dagligt arbejder jeg i Bodyman butikken i Aalborg, hvor jeg nyder at rådgive folk i kosttilskud, og jeg giver selvfølgelig gerne råd om både træning og kost også. Kig evt ind, der er mulighed for at booke mig til både personlig træning samt kostvejledning. Efter min deltagelse i DM 2011, fik jeg så meget lyst til at hjælpe andre til at opnå det velvære jeg opnår igennem træningen, at jeg har uddannet mig til personlig træner og kostvejleder.

Forberedelser til konkurrence:

Hele året op til diæt-start, opbygger jeg muskler og ligger altid i overskud af kalorier. Dvs at man faktisk tager en del kg på. Så omkring juni går jeg på diæt, for at smide alt fedt, så jeg er klar til scenen i oktober. Jo nærmere vi kommer jo strengere bliver diæten. Nu er der en måned til DM, og en dag kunne se sådan ud:

Morgenmad: 125 g kylling og 10 g mandler eller 200 g kvark med 10 g mandler og 100 g æble,

Mellemmåltid: Halv proteinpandekage

Frokost: 125 g kylling og 300 grønt (f.eks. kål, rød peber, broccoli, agurk, gulerod)

Mellemmåltid: Halv proteinpandekage

Aftensmad: 125 g kylling og 300 g grønt

Aftenssnack: Evt. kvark med mandler og æble igen.

Træningen denne dag kunne står på en 45 min. powerwalk om morgenen på tom mave. Efter job styrketræning og afslutter med 25 min. cardio.

Hvorfor jeg begyndte at træne op til konkurrencer?

Det handler i bund og grund om at søge det perfekte. Jeg har nok altid syntes jeg har været lidt for tyk, og jeg tænkte, at hvis jeg kunne ende på scenen, måtte jeg da endelig være 100% tilfreds med hvordan jeg så ud. Desuden har jeg også gennemgået flere plastikoperationer i min søgen efter det perfekte. Jeg har bl.a. fået laver bryster og fedtsuget lægge og knæ.

Jeg har optrådt som danser i mange år rundt i hele Danmark indtil ca. 2004, og har altid nydt at stå på scenen.

I 2009 begyndte jeg at træne med en kammerat der tidligere har stillet op i fitness-konkurrencer. Der begyndte jeg så småt at få lysten til selv at stå på scenen igen, dog denne gang til en fitness-konkurrence i 2010!

Desværre endte det med at jeg fik en begyndende diskusprolaps i lænden, og jeg måtte droppe mine planer. Efter genoptræning af min ryg, var jeg endelig på benene igen, og klar til at forsøge at nå mit mål igen. Jeg VILLE bare stå på den scene.

Jeg fik så i januar 2011 kontakt med Lonnie, som stadig er min træner i dag. Lonnie har både deltaget i DM, NM, EM og VM i bodyfitness, så bedre hjælp kunne jeg ikke få. Det lykkedes hende at få mig på scenen allerede i oktober i 2011, og med overraskende godt resultat!

Dagen i dag er jeg på vej mod min 2. deltagelse i DM, og min ryg er nu trænet så meget, at jeg ikke længere har problemer overhovedet med den. Jeg har mere selvtillid end nogensinde, og jeg nyder træningen hver eneste dag.

Sannes 5 gode råd til at få en bedre form

1.     Vilje! Hvis ikke man vil det nok, vil man altid prioritere andre ting højere.

2.     Regelmæssighed. Det vigtigste er bare at blive ved! Gøre det til en livsstil. Selvom man falder i, skal man bare fortsætte næste dag.

3.     Løft tungt! Lige meget om dit mål er vægttab, eller at opbygge muskler, så gavner tung styrketræning. Jo mere muskelmasse du har, jo højere hvilende stofskifte, hvilket betyder du lettere forbrænder fedt. Så drop den lette styrketræning (piger) og få en flot markeret krop.

4.     Drop alt forbearbejdet mad og sukker. Spis ren og sund mad. Hold øje med indholdet i mad du køber. Selv i krydderiblandinger er der nogle gange tilsat sukker. Tjek lige indholdet og vælg det rigtige.

5.     Husk sunde mellemmåltider. Planlæg dine mellemmåltider, så du ikke falder i kagen på job og køber et pølsehorn mens du handler, fordi man er blevet for sulten. Personligt bager jeg selv protein-pandekager. De er lækre og lette at lave.