FAZION

Lakor vinder den første udgave af Salling Fashion Award

Lakor blev vinderen af den første udgave af Salling Fashion Award, der blev fundet under Headstart Fashion Awards fredag aften. Dermed løber de med en præmie på 30.000 kr. samt en pop-up-shop i Sallings stormagasiner i Aarhus og Aalborg

Nytænkende, forfriskende og humoristisk er nogle af de rosende ord, som blev gentaget, da direktør for Salling, Marianne Bedsted, fredag aften løftede sløret for den første vinder af Salling Fashion Award under Headstart Fashion Awards 2017. Vinderen blev det unge modebrand Lakor, som imponerede juryen med en nytænkende tilgang til mode og branding samt en insisteren på at gøre en forskel inden for bæredygtighed i branchen. Helt fortjent ifølge Marianne Bedsted, der er ikke i tvivl om, at juryen har fundet den rigtige vinder:

– Først og fremmest stor tillykke til Lakor, som er en fortjent vinder af Salling Fashion Award. De lever fuldt op til alle kriterierne til den første vinder af Salling Fashion Award. Vi glæder os derfor til at byde dem velkommen i vores stormagasiner, hvor de vil få en nytænkende og kreativ pop-up-shop, som vores kunder med rette kan se frem til, siger Marianne Bedsted.

Lakor har sine rødder i surfmiljøet og er inspireret af forskellene mellem den idylliske danske vestkyst og de moderne tilværelser i urbane områder, hvor stilen er et kontrastfyldt sammenstød, som forsøger at gøre Udkantsdanmark cool. Derudover adskiller Lakor sig ved at tage bæredygtighed alvorligt, blandt andet ved at give 25 kr. i pant, hvis kunderne leverer deres brugte tøj tilbage i deres butik. Derudover er deres butik i Latinerkvarteret i Aarhus udelukkende opbygget af drivtømmer og genbrugstræ.

Lakor var nomineret til prisen sammen med H20, Agurk, Leon Louis, Norr, Rodtnes og Nature Footwear.

Juryen var enige om vinderen
Det var en enig jury, som kunne lade Lakor blive hyldet som vinder af Salling Fashion Award. Flere velkendte navne sad med i juryen, som bestod af modedesigner Mark Tan, moderedaktør for Euroman Frederik Lentz Andersen, modeblogger Marie Jedig, marketingschef i Salling Birthe Wiberg og direktør for Headstart Fashion Christian Chapelle.

– Lakors tilgang til design er humoristisk, cool og forfriskende. Med en stærk brandidentitet og storytelling er Lakor et oplagt valg som vinder af Salling Fashion Awards, og et brand, jeg spår en lys fremtid, siger Marie Jedig og bliver suppleret af Birthe Wiberg, der er marketingschef i Salling:

– Lakor er et ungt modebrand, som har leveret en eksemplarisk indsats inden for bæredygtig fashion med handling bag ordene. De er med til at sætte en ny standard i branchen, og suppleret med deres nytænkende tilgang til fashion er det fuldt fortjent, at de vinder Salling Fashion Award, siger hun.

Kunderne i Sallings stormagasiner kan nu se frem til en kreativ pop-up-shop fra Lakor, som bliver endnu et bæredygtigt brand i Salling, der i forvejen har en bæredygtig herreafdeling med Elsk, Amov Apparel og Knowledge Cotton.